Uusi tartuntalaki

Uusi tartuntatautilaki astui voimaan – SuPerin ohjeistus ja usein kysytyt kysymykset
Uusi tartuntatautilaki astui voimaan 1.3.2017. Uuden lain 48 § astuu kuitenkin voimaan vasta vuoden päästä eli 1.3.2018.
Ko. pykälä on herättänyt paljon keskustelua ja tiedusteluja liittoon erityisesti, koska se sisältää velvollisuuden, jonka mukaan tartuntatautien vakaville seuraamuksille alttiiden asiakkaiden ja potilaiden, eli ns. riskiryhmään kuuluvien, asiakas- ja potilastiloissa tapahtuvaan työskentelyyn sairaala- tai laitoshoitoa antavissa terveyden- tai sosiaalihuollon toimintayksiköissä ja potilaiden kuljetuksissa saa jatkossa vain erityisistä syistä käyttää henkilöä, jolla on puutteellinen rokotussuoja.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vastusti tartuntatautilain valmisteluvaiheessa sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstölle suunniteltua velvollisuutta ottaa rokotussuoja tiettyjä tartuntatauteja vastaan. Vastustuksesta huolimatta säännös kuitenkin tuli lakiin (48 §).

Koska rokotuksista kieltäytymisestä voi seurata työntekijän työsuhteen päättäminen, kehottaa SuPer jäseniään ottamaan työnantajan tarjoamat rokotteet.

Katso koko juttu