Ammattiosastojen yhteistyö

Vuoroin vieraissa

Kun SuPer-aktiivit Pohjanmaalta ja Hämeestä kohtasivat luottamusmieskoulutuksessa, siitä syntyi uudenlainen yhteistyömuoto.

Härmänmaan ammattiosaston puheenjohtaja Anne Kniivilä kertoi aina kuvitelleensa, että suuren paikkakunnan ammattiosastot ovat jäsenmäärältään suuria, ainakin paljon suurempia kuin heillä ja ammattiosaston toiminta olisi myös suurempaa kuin heillä. Tämä mielessään hän teki yhteistyöehdotuksen Kangasalan seudun puheenjohtaja Anu Valkamalle, kun he tutustuivat SuPerin luottamusmieskoulutuksessa.
- Heitin ihan vitsinä, että te isot saisitte kutsua meitä pieniä kylään. Minä kun ajattelen, että meillä Pohjanmaalla on pientä ja yllätyin kullessani, että heidän jäsenmääränsä on noin 415. Meillä on jäseniä noin 370, eli emme niin pieniä olleetkaan. Suuria tai pieniä, samoista ongelmista puhutaan ympäri Suomen, Anne jatkoi.

Vaikka ammattiosastojen kotipaikkakunnilla on välimatkaa 250 kilometriä, idea yhteisestä toiminnasta alkoi tuntua aina vain paemmalta. Anu Valkama vei ajatuksen Kangasalan seudun ammattiosaston hallitukselle työstettäväksi. Alkuun oli suunnitelmissa, että kutsuttaisiin vain Anne Kniivilä puheenjohtajana, mutta ideaa palloteltuaan hallitus tuumasi, että miksi ei saman tien kutsuta koko ammattiosasto.

Tämän jälkeen Anu Valkama otti yhteyttä Anne Kniivilään ja suunnitelma alkoi muotoutua. Härmänmaan ammattisoasto järjestäisi huhtikuussa 2012 jäsenillan Sääksmäen seurakuntakeskuksessa ja luennoitsija pyydettäisiin liitosta. Iltaan voisivat osallistua myös kangasalalaiset ja näin lahden ammattiosaston jäsenet pääsisivät tutustumaan yhteisen illanvieton merkeissä.

Koska seuraavaksikin päiväksi olisi ohjelmaa, pohjanmaalaiset yöpyisivät.Seuraavana päivänä tutustuttaisiin hämäläisiin kollegoihin eri työpaikoilla.
- Alkuun meitä oli lähdössä niin paljon, että mietin riittääkö kaksi bussia. Yöpyminen karsi sitten osallistujia. Suunnitelma kuitenkin toteutui. Työpaikkakäyntien lisäksi reissuun kuului virkistystä. Ruokailu järjestyi ammattiopistolla. Niin - ja Ikeassa käytiin jo tullessa! Anne kertoi.

Hän totesi nauraen, ettei ollut edes ihan varma siitä, missä kaikki sovitut virkistyspaikat ja vierailukohteet sijaitsivat, mutta kysymälllä siitäkin selvisi.
- Hinnoista pitää tinkiä, joen puheenjohtajalta vaaditaan vähän rohkeuttakin ja luottamus siihen, että jäseniä toiminta kiinnostaa.

Pallo pyörii, ota koppi!

Kangasalan ammattiosaston vastavierailu suunniteltiin hallituksen opintomatkaksi. Aikataulu oli tiukka, sillä Härmänmaan vierailukohteilla oli reilusti välimatkaa. Kangasalalaiset osallistuivat myös jäseniltaan Evijärvellä.
- Kun ollaan hallituksena liikkeellä, matkan on kehitettävä ammattiosaston toimintaa. Jäsenillan teema oli nuorisoteema ja pääsimme kuulemaan härmäläisten nuorten odotuksia ja vertaamaan omien nuorten jäsenten odotuksiin, Anu jatkoi.

Hänen mielestään tällainen tutkimusmatka palvelee montaa asiaa. Hallitus saa lisäpotkua ammattiosaston toiminnan piristämiseksi ja jäsenilllan sekä työpaikkavierailujen kollegatapaamiset olivat myös antoisia.
- Jokaiselle tekisi hyvää päästä näkemään muutakin toimintaa kuin omaa työyksikköään.

Molemmat puheenjohtajat totesivat, että näin onnistuneiden vierailuiden jälkeen on helppo hakea uusia yhteistyökumppaneita. Härmänseudulla suunnitellaan yhteistyötä muun muassa Muistiyhdistyksen ja vapaaehtoisen pelastuspalvelun kanssa. Kangasalla suunnitellaan ainakin retkeä Porvooseen ja yhteistyötä Porvoon superilaisten kanssa. Ehkä yhteinen virkistysristeily toteutuisi?
Yhden asian oli kumpikin huomannut puheenjohtajan urallaan:
- Joka koulutuksessa syntyy joku yhteistyöidea!

Teksti Marjo Sajantola